L'educació inclusiva és un procés de transformació de les escoles perquè puguin donar resposta a les necessitats de cada estudiant tenint en compte les seves característiques i particularitats. Per a ells cal que tots i totes els/les agents educatius/es coneguin els elements teòrics, metodològics i eines per ensenyar i avaluar des de la diversitat a la pràctica educativa. Per tant, el taller següent pretén un primer àmbit contextualitzar a través de la reflexió que es tendeix per educació inclusiva i inclusió educativa (context històric) tenint en compte el paradigma col·laboratiu. Un segon àmbit relacionat amb el context legislatiu i principis d'equitat a les escoles (normes, lleis, equips d'orientació, professionals educatius i derivacions) Un tercer àmbit enfocat a les metodologies i eines per millorar la inclusió a l'aula (per això farem servir el Disseny Universal de l'Aprenentatge. DUA) i un darrer àmbit casos pràctics (adaptacions curriculars).
La metodologia a utilitzar per assolir els objectius plantejats serà a través de lectures reflexives de textos, Debats a través de fòrums, aprenentatges basats en problemes. Anàlisi de vídeos i pel·lícules amb preguntes obertes i reflexives
Formador/a: Juan Pablo Calle
Objectius
Aquest taller es pretén assolir els objectius següents
1. Introducció a la conceptualització, coneixement i enfocaments de la inclusió tant a l'àmbit educatiu com social.
2. Proporcionar el context legislatiu (lleis, normes i decrets) amb què es regeixen tant les escoles com a l'àmbit social en el tema d'inclusió.
3. Proporcionar instruments i eines que ajudin els professionals a millorar la seva feina i amb això contribuir a la inclusiva.
4. Analitzar casos pràctics per desenvolupar el pensament crític en temes d’inclusió.
Continguts
1. Fonamentació teòrica a la inclusió
- Context històric de leducació inclusiva
- Conceptualització sobre leducació inclusió.
- La presència de la inclusió a l'educació i l'aula
- La inclusió educativa com a afavoridora de la inclusió social
2. Foment de la política per a un context inclusiu
- Marc normatiu internacional sobre la inclusió
- L'educació inclusiva a la Unió Europea
- Marc normatiu a Espanya i Catalunya sobre la inclusió
3. Estratègies educatives per a una educació més inclusiva
- Principis del Disseny Universal de l’aprenentatge.
- Neurociència: Com aprèn el nostre cervell
- Les emocions i el compromís com a elements que millora els processos educatius
4. Taller
- Casos pràctics
- Pauta de treball aplicada als principis del DUA
- Estructura de planificació
Avaluació
L'avaluació es farà a partir de tres activitats:
1- Text (a definir): Fonamentació teòrica realitzar una síntesi a mode d'infografia/cartell o mapa conceptual amb alguna aplicació com el Canva o una altra amb els aspectes o conceptes que consideris essencials.
2- Anàlisi de preguntes suggerides quan es vegin els vídeos:
Pel·lícula
• Què explica la pel·lícula?: fer un resum
• Temes que aborda?
• Explicar com influeix la pel·lícula en el teu àmbit professional
• Escull la frase que més t'agradi i l'escena que més t'agradi.
• T'ha emocionat, has empatitzat, té alguna cosa a veure com la teva vida personal i laboral?
• Et veus reflectit/da en algun aspecte…
• Has après alguna cosa?
Vídeos curts
• Quin tema aborda?
• T'has emocionat el vídeo, per què?
• T'has sentit reflectit en algun moment pel vídeo tant personal com professional
• Què t'aporta el vídeo a la teva vida professional?
3- Estudis de casos (encara per definir): es col·locaran tres casos d'accions pedagògiques a l'aula i els estudiants hauran de respondre preguntes sobre com resoldrien aquests casos