L’educació l’entenem com un recurs social imprescindible perquè les persones puguin situar-se en una societat canviant. A l’àmbit rural s’estan produint canvis de gran abast i per pensar el seu futur cal dissenyar propostes educatives més enllà de l’escolarització obligatòria. Cal un suport educatiu per a totes les edats, el model tradicional de separació de les diferents etapes ja no és vigent. L’educació ocupa tota la vida de les persones, els canvis són constants i els coneixements també evolucionen ràpidament, i cal reciclar-se i aprendre noves formes de treball, perquè hi ha més temps d’oci. El món rural necessita una acció decidida i amb metodologia pròpia per aquest canvis.
Els municipis petits, han d’enfrontar els canvis culturals, de la informació, dels coneixements i noves formes d’aprendre. Tot amb l’objectiu de aconseguir un territori més equilibrat, que no empenyi a l’àmbit rural als marges del sistema sinó que l’ofereixi l’espai propi que li pertoca
L’educació ha de ser capaç de relacionar la formació bàsica imprescindible amb una educació per a la realitat professional d’aquest entorn i unes accions socials i culturals.
Aquest curs presentarà experiències que van en aquest sentit i permetrà estudiar les bases d’una metodologia pròpia pel mon rural en l’educació al llarg de la vida.
Formador/a: Nativitat Garcia
Objectius
1. Presentar un marc de treball específic per l'educació al llarg de la vida al món rural.
2. Conèixer recursos metodològics i experiències a l'àmbit rural
3. Estudiar les possibilitats de connexió entre experiències i actuacions per impulsar el desenvolupament local.
4. Perfil docent adient i suport institucional pel treball educatiu.
Continguts
• Context en el que es desenvolupa la formació a l’àmbit rural. Condicionaments i oportunitats
• Necessitats de formació al llarg de la vida a l’entorn rural.
• Àmbits de treball educatiu en el món rural amb persones adultes
• Experiències i projectes d’educació al llarg de la vida a municipis petits
• Criteris de treball per afavorir l’educació al llarg de la vida d a l’entorn rural
• Recursos institucionals disponibles.
• El lideratges des del món educatiu i connexions amb l’entorn. Vincles amb la comunitat que enforteixin les xarxes que ja tenen establertes i n'afavoreixin l'ampliació
• Estratègies de treball compartit que permeten compensar les dificultats d’accessibilitat, de recursos i metodològiques
• Models d'organització institucional i oportunitats d'aprenentatge dels alumnes
Associació SAÓ Formació i Educació Permanent
E-mail saoeducacio@gmail.com