Passa al contingut principal

Escola d'Estiu 2024

L'escola d'estiu del 2024 tindrà un format presencial de l'1 al 5 de juliol (en horari de matins) i també un virtual. El campus virtual serà de l' 1 al 14 de juliol. Cada curs té un itinerari propi amb una durada de 30 hores. Les inscripcions als cursos es podran fer a partir del 10 de maig. Seu de les activitats presencials: CFA Pere Calders Carrer de Calàbria, 66, 1a planta 08015 Barcelona Campus Virtual: https://educadults.pangea.org/ Contacte: saoeducacio@gmail.com

Matemàtiques per Adultes. Una exposició pop-up per al centres d’EPA(FPA)

 


Durant els darrers dos anys, MMACA ha participat en el projecte europeu Erasmus+ Numeric[All] destinat a crear materials per a l'educació matemàtica d'adults poc escolaritzats.Actualment, alguns dels estímuls provocats pel projecte s’estan discutint en una Comunitat de Pràctiques local que vol dissenyar una oferta de formació específica per al professorat de matemàtiques de les EPA/FPAs.

Un dels productes del projecte va ser una Maleta Didàctica per portar als centres per muntar una exposició pop-up, és a dir, per oferir una experiència significativa d'educació no formal.

Les seves característiques són les d'un format àgil: una vintena de mòduls DINA3 en PVC que es poden exposar en menys de mitja hora i guardar en 15 minuts, fàcils de transportar i de reproduir a molt baix cost, si es volen utilitzar com a material d'aula.

D'aquesta manera no cal ocupar espais de manera permanent i alhora es pot tornar a treballar els materials més d'una vegada i mantenint les capacitats d'atenció i un ritme d'aprenentatge no estressant.

S'ha tingut especial cura perquè les propostes, en format de reptes senzills, però no banals, a resoldre, facin referència a un context quotidià i familiar, que siguin pragmàtiques, però no limitades al mer enfortiment de competències (càlcul). i elements bàsics de geometria) o a una adaptació empobridora del currículum de l'escola bressol. Pretenem, doncs, estimular competències més estructurals en el pensament matemàtic i especialment l'anàlisi i resolució de problemes i el descobriment d'estratègies.

Realitzarem les següents activitat:

    • Us de una maleta pedagògica  i d’un manual que ajuda el professor en la realització de les activitats relacionades amb l'exposició i suggereix connexions amb activitats per reforçar i consolidar les competències adquirides, per dur a terme a l'aula en forma de taller actiu.

    • Visita a l’Exposició Permanent del MMACA per conìxxer recursos matemàtics que considerem de gran utilitat per als usuaris adults en tota la seva variabilitat.

    • Taller de jocs d’estratègia basat en els productes del  projecte Numeric[All]. Presentació d’estratégis per a la formació de joves i adults.  Els jocs d’estratègia, es proposaran  controlant els aspectes competitius i destacant, a través del diàleg i la col·laboració, el procés de desenvolupament i consolidació d'estratègies que tenen un valor que va més enllà de les matemàtiques.

Formador/a: Sergio Sanz; Professorat del MMACA – Museu de Matemàtiques de Catalunya

Objectius

    1. Aprendre a utilitzar els materials

    2. Dotar la al professorat d'un repertori d'activitats

    3. Analitzar el seu impacte de les propostes d’activitaats matemàtiques en el context de l'EPA/FPA

Continguts

Continguts matemàtics

    1. Càlcul

    2. Geometria (2 i 3D)

    3. Estratègia, estadística 

    4. Resolució de problemes.

    5. estadística, 

    6. probabilitat, 

    7. combinatòria

    8. Topología


Continguts didàctics

    1. Posar les bases per poder començar a idear nous projectes que involucrin als adults en coneixement i un us de les matemàtiques satisfactori i d’utilitat per la seva vida

    2. Potenciar l’anàlisi de les variables i dissenyar una estratègies de resolució de problemes amb base matemàtica.

    3. Superar la desconfiança envers les matemàtiques.

Avaluació

Es realitzarà una avaluació contínua al llarg del curs i es prestarà especial atenció al seguiment dels objectius assolits en els diferents temes. Per realitzar l'avaluació es tindrà en compte la reflexió aportada en les activitats, la realització de les tasques del curs així com l'autoavaluació de cada tema.

Es realitzaran les següents activitats d’avaluació:

    1. Discussió de les activitats millor i pitjor valorades

    2. Breu relació sobre un dels mòduls: aplicabilitat, potencialitats, suggeriments...

    3. El professorat haurà d’escollir un mòdul que es pugui portar a una classe d’EPA/FPA, suggerint adaptacions específiques.

    4. En finalitzar el seminari es farà una enquesta de valoració de la metodologia i de l'aprofitament.

    5. L’alumnat haurà de participar en el 80% de les activitats del curs i lliurar les tasques corresponents i omplir el qüestionari de satisfacció.