Any rera any la nostra societat s'allunya molt de ser homogènia culturalment parlant, encara que a vegades s'intenti ignorar aquest fet i actualment a les aules ens trobem amb diferències culturals, a generats complicacions perquè els i les educadores incloguin en les seves pràctiques pedagògiques aquestes diferències.
Per això, és necessari i exigeix, als i les educadores l'ús d'estratègies i recursos adequats que ajudin o permetin incloure aquestes diferències.
Per a aconseguir-ho, presentem aquest curs que ens donarà una base teòrica, com també recursos per a recopilat aquests cursos d'educació intercultural, d'aquesta manera estarà estaran aportant el seu granet de sorra al desenvolupament d'una societat cada vegada més diversa i globalitzada on es respecti la diversitat cultural i s'afavoreixi la inclusió.
Formador/a: Rodrigo Cid
Objectius
• Aprendre a ensenyar des de la interculturalitat a l'aula, en els diferents nivells educatius.
• Conceptualitzar la cultura, multiculturalitat, interculturalitat i diversitat cultural.
• Transmetre la importància de la formació intercultural del professorat
• Afavorir l`educació inclusiva.
• Conèixer estratègies i recursos per a treballar la interculturalitat en diferents àmbits educatius.
Continguts
Tema 1: Educació intercultural. Bases i perspectives
1.1. L'Educació Intercultural
1.2. Models educatius d'educació intercultural
1.3. Ciutadania i identitat cultural
1.4. El desenvolupament de la perspectiva intercultural
Tema 2: Activitats, estratègies i recursos per a desenvolupar actituds interculturals.
2.1. Perspectives de treball de les activitats didàctiques en formació de joves i adults
2.2. Estratègies i recursos: Estudis de Casos, Clarificació de valors, Tècniques de Resolució de conflictes, Jocs de Simulació, Rol–Player, Pluja d'idees, etc. ….
Tema 3: Esterotips, prejudicis i discriminacions. Treball reflexius per l’elaboració d’estratègies didàctiques
Avaluació
1. A partir de la lectura d'un text base anomenat: "Fonamentació teòrica”, realitzar una síntesi a com a modo de mapa conceptual, infografia i/o cartell, amb alguna aplicació amb els aspectes o conceptes que consideris essencials.
2. Visionat de dos curtmetratges i reflexionar a partir de preguntes que se'ls lliurarà i aportacions pròpies per a actuar enfront dels estereotips, prejudicis i discriminacions que es produeixen cap a altres grups culturals.
3. Creació d'una simulació real o joc de rols a partir de determinats elements lliurats per a això.